17.9 C
België
zondag, september 8, 2024

Snelle en comfortabele mijlenvreter

We zijn onderweg op een van die ‘duister-mysterieuze’ dagen in het vroege voorjaar en komen rond 17.00 uur aan in La Rochelle. César en Victor van de RM-jachtwerf wachten ons op aan boord van de prachtige gloednieuwe RM1380, het vlaggenschip van de gelijknamige scheepswerf, die eind 2022 te water werd gelaten.

Het schemert al aan de horizon, maar het blijft licht genoeg voor ons plan: we zetten koers naar Saint-Denis-d’Oléron, een tiental mijl verderop, om daar de nacht door te brengen. De volgende morgen kunnen we dan volop zeilen. Nog maar net uit de jachthaven – waar de boot op motor, niettegenstaande de twee roeren, perfect manoeuvreerbaar blijft – komt de RM1380, dankzij een paar zuchtjes wind al vlug echt op gang. Een plotselinge windvlaag laat hem behoorlijk op één oor gaan, maar even de schoten vieren corrigeert dat meteen. Ondertussen loopt de snelheid stap voor stap op. Het duurt niet lang voordat we onze bestemming zien verschijnen, terwijl de zon ondergaat. De vrij sterke stroming onder onze romp blijft spelen en dwingt ons tot een voorzichtige aanpak. Hoe dan ook, de eerste indruk is en blijft: comfort, opmerkelijke stabiliteit en snelheid. We zitten op een cruiser in familiestijl die duidelijk is ontworpen om mijlen te vreten en de hele bemanning met bovengemiddelde zeilprestaties te belonen.

Deining in zicht!
Onze aanloop naar Saint-Denis-d’Oléron moet, zoals reeds gezegd, enigszins tegen de aanvankelijke verwachtingen in met de grootste omzichtigheid aangepakt worden: gezien de stand van het getij staat er zo al weinig water, maar vooral de deining, die hier vaak voorkomt omdat de bodem snel stijgt, laat zich heel duidelijk voelen. Sommige golven hebben al snel een hoogte van ongeveer anderhalve meter, afhankelijk van het interval. En meteen krijgt de vrije diepte onder de kiel dus een onverwacht belang! Aan boord wordt er volop gediscussieerd en gerekend. Maar uiteindelijk voorkomen we dat de kiel, weliswaar met een kleine marge, over de bodem gaat schrapen en keert de rust terug.

Terug op weg
De kleine haven ligt er verlaten en stil bij. De nacht is gevallen. Nu moeten we alleen nog een hapje eten op onze trotse ‘schuit’: een aperitiefje buiten in de kuip, daarna een diner in een zeer gastvrije salon. Het belooft een aangename nacht te worden in de voorpiek met zijn comfortabele, zeg maar vorstelijke afmetingen.

De volgende ochtend is de deining niet verdwenen, integendeel! Om de haven te verlaten volgen we het betonde kanaal dat evenwijdig loopt met de noordwestelijke deining, met hier en daar brekende golven. Richting volle zee zien we er een paar, met prachtige bergen van wit schuim. Een werkelijk schitterend schouwspel, maar wel een schouwspel dat we al snel van dichtbij zullen meemaken als één van die bergen ons komt bezoeken. We moeten er frontaal tegenin, willen we erger voorkomen.

Bij onze terugkeer naar La Rochelle staat er 10 tot 15, sporadisch zelfs 20 knopen wind. De koers is meestal ruimschoots onder grootzeil, genua en stagzeil. Het overheersende gevoel is dat je onder een uiterst goed uitgebalanceerde kottertuigage vaart. We hebben nu tijd genoeg om dit prachtige renpaard in al zijn aspecten en op al zijn kwaliteiten te evalueren. Maar al snel varen we het kanaal in dat naar de haven van de Minimes leidt, waar de eigenaar van de 1380 op ons wacht, ongeduldig om het stuurwiel van zijn aanwinst voor de eerste keer in handen te krijgen. Zijn plan is om de boot twee jaar te verhuren voordat hij ermee op familiereis rond de wereld gaat.

RM1380: een filosofie
De RM-scheepswerf produceert heel markante types en heeft al langer een uitstekende reputatie op de Europese markt. Hun zeilboten hebben het specifieke kenmerk dat ze beschikken over een structuur en een romp van multiplex, geïmpregneerd met epoxy. De RM1380 is het vierde 45-voets model van de scheepswerf van La Rochelle. Net als de rest van het assortiment bestaat het in meerdere versies: met dubbele kiel, hefkiel of vaste kiel. In de dubbelkielversie bedraagt de diepgang 1,95 meter. De productie ervan begon vorig jaar.

RM1380: multiplex, een woordje uitleg
We vinden dit materiaal misschien een beetje bizar, vreemd, exotisch, … maar dit proces maakt het mogelijk boten op een semi-industriële manier te bouwen. Het is ook wel waar dat het produceren van boten met deze techniek ingewikkeld kan lijken en zeker niet binnen de capaciteiten van zomaar iedereen valt, maar de RM-scheepswerf heeft er een specialiteit van gemaakt. En de voordelen voor de gebruiker, de navigator en de schipper zijn talrijk. Dit materiaal is lichter en stijver dan composiet; het stelt je in staat om heel aantrekkelijke prestaties te leveren terwijl je profiteert van een ‘houten’ sfeer: of om te werken in een veel droger schip, veel aangenamer om in te leven. Bovendien wordt er op de werf gebruik gemaakt van hout dat milieuvriendelijk is, wat resulteert in een ecologisch verantwoord product. De impact op het milieu is daarom minder groot dan die van een materiaal afkomstig uit de petrochemie.

RM1380: strakke lijnen
De 13.80 heeft lijnen die duidelijk het visuele karakter van offshore raceboten (Klasse 40 en Imoca 60) bezitten, terwijl de functie behouden blijft van een gezinszeilboot die sneller is dan zijn soortgenoten. De eerste lijn loopt van achteren naar voren en geeft zowel volume aan de voorkant als aan de achterkant van de boot. Een andere lijn begint vanaf het achterschip en verbreedt zich tot aan de achtersteven, de kim, die de vrijboordlijn doorbreekt. Aan de voorkant van de boot is er genoeg volume om de planeercapaciteit van de boot te optimaliseren. Een knik net boven water, typisch voor moderne zeilboten met brede rompen, helpt de zeilboot bij het planeren, maar dient ook om het ‘duiken’ te beperken en tegelijkertijd het stuurgevoel te verbeteren op voordewindse en ruime koersen. Let op de bovenste lijn van het dak, die doorloopt tot aan de kuiprand en dan tot aan de spiegel. Dat dak, zeer laag vooraan en met zijn 180° voorruit, geeft een zeer ruim zicht. Het geheel vormt op zich een stijl, zeer typerend voor dit snelle, zeewaardige model van goede komaf.

Het standpunt van de architect Marc Lombard
STIJLVOL. Sommigen beweren dat de 1380 alle esthetiek van de 1180 heeft behouden. ‘In tegenstelling tot laatstgenoemde’, legt Marc Lombard uit, ‘was het bovenste deel van het vrijboord van de RM1180 gemaakt van composiet en dat van de RM1380 hoger en van hout. Deze nieuwigheid maakt de boot zeer elegant.’

MULTIPLEX. Als er in bepaalde topics op sociale netwerken veel wordt gesproken over de respectieve kwaliteiten van multiplex en polyester, wuift de architect deze controverse weg. ‘Houten boten zoals de 1380 zijn structureel erg sterk. Het bewijs is dat we er heel grote bouwen’. Anderen wijzen op de kwetsbaarheid voor impact. Marc Lombard specificeert: ‘We moeten onderscheid maken tussen een buigkracht, zoals een golf die op een plank kan produceren, wat een ‘verdeelde’ belasting is, in tegenstelling tot een puntbelasting die een aanzienlijke lokale kracht is, bijvoorbeeld de hoek van een catway. Hierbij moeten we ook denken aan steeds eenvoudiger reparaties aan hout. De combinatie multiplex-epoxy maakt het in ieder geval mogelijk om stijve en lichte boten te maken. Ik begrijp dat dit misschien geen fantastische optie is voor boten die in grote series worden gebouwd, maar voor het bouwen van kwalitatief hoogstaande boten ligt het architectonisch wel voor de hand.’

STABILITEIT ONDER ZEIL. De architect heeft er alle vertrouwen in: ‘Bij een helling van meer dan 25° is de langsstromende water minder vloeiend. Ik denk dat het optimale voor deze boot eerder 20° is. Bij een dubbele kiel zijn de kielen bij 15° perfect verticaal. Bij 25° is het 10°, nog steeds erg efficiënt. Het gaat meer om balans en de 1380 is zeer goed uitgebalanceerd. Onder een helling van 25° zou het sneller moeten gaan dan bij 20°, maar het wordt minder comfortabel! ‘.

INDELING. De toegang naar de kuip is erg ruim. Daar kunnen we elkaar passeren zonder enige hinder. Daarentegen lijkt de deur naar de voorkajuit (versie met 1 kajuit) erg smal. Marc Lombard: ‘Voor mij is de circulatie in de boot bijna perfect. U moet weten dat hoe breder de cabinedeuren, hoe kwetsbaarder de structuur wordt. De bovenkanten van de deuren zijn bij deze zeer brede boten ‘structurele’ elementen, vooral vooraan. Daarnaast vind ik de 1380 zeer goed uitgerust. De vlotte doorgang op het dek is vlot en er is altijd wel iets om je aan vast te houden.’

Nvdr.: we kregen het bericht dat Marc Lombard op 23 september is overleden. Naast zijn gigantische ontwerpcarrière met enorm gediversifieerde ontwerpen stond hij algemeen bekend als een bijzonder discrete en algemeen gewaardeerde man. Dat wordt o.a. geïllustreerd door het feit dat hij de RM-werf vorig jaar, toen hij met pensioen ging, overdroeg als een samenwerkende vennootschap aan zijn medewerkers.

‘Met deze boot zijn dagelijkse gemiddelden van ruim 200 mijl gemakkelijk haalbaar.’

Technische kenmerken
LOA: 13,80 meter
LWL: 13,30 meter
BOA: 4,50 meter
Masthoogte: 20,50 meter
Max. diepgang: 3,35 meter
Min. Diepgang: 1,45 meter
Waterverplaatsing: 9.900 kg
Grootzeil: 55 m2
Rolgenua: 55 m2
Asymm. Spi: 150 m2
Motor: Volvo Penta 60 pk (max. 70 pk) – Saildrive
Max. aantal hutten: 3
Min. aantal hutten: 2
Max. aantal slaapplaatsen: 8
Basisprijs 2022: 330.000 euro ex. btw, incl. zeilen
Werf en dealer: RM Yachts – www.rm-yachts.com

TEKST: PIERRE-YVES MARTENS/PAUL VAN DEN KEYBUS
FOTO: PIERRE-YVES MARTENS EN SYLVIE CURTY

Vorige artikel
Volgende artikel

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Laatste artikels