16.1 C
België
zaterdag, oktober 5, 2024

Jeanneau Sun Odyssey 350

Een moderne zeilboot voor cruise- en snelheidsliefhebbers!

De Jeanneau Sun Odyssey 349 was een enorm commercieel succes, met meer dan 1.200 verkochte exemplaren in tien jaar tijd. Het ontwerp van architect Marc Lombard anticipeerde op markttrends met gewaagde keuzes zoals het weglaten van de achterstag en het vereenvoudigen van de bediening van de genuaschoot. Nu introduceert Jeanneau de opvolger: de Sun Odyssey 350, die als wereldpremière werd gepresenteerd op de bootshow in Düsseldorf.

In de prachtige Port Canto, in de baai van Cannes, kregen we de kans om de nieuwste telg van Jeanneau te ontdekken. De Sun Odyssey 350 trekt meteen de aandacht met zijn strakke, moderne lijnen. De omgekeerde boeg verhoogt de prestaties bij elke snelheid en zorgt voor stabiliteit dankzij de dubbele roeren. De lange boegspriet geeft niet alleen een extra elegant accent, maar biedt ook ruimte voor ruimekoerszeilen zoals de Code Zero, gennaker of asymmetrische spinnaker, terwijl deze tevens de ankerbevestiging in roestvrij staal herbergt.

De SO 350 is breder dan zijn voorganger, vooral aan de achterzijde. Deze versie heeft doorlopende gangboorden die het gemakkelijker maken om van de kuip naar het voordek te lopen zonder risico’s—aangeduid als de “Walkaround” door Jeanneau. Deze innovatie, die inmiddels in het hele assortiment is doorgevoerd, is een groot voordeel bij havenmanoeuvres en tijdens het zeilen, omdat het de veiligheid aanzienlijk vergroot. Dankzij deze extra breedte heeft de stuurman meer comfort en beter zicht, vooral door de verder naar buiten geplaatste dubbele stuurwielen. Zonder achterstag heeft de SO 350 een tuigage met 30° achterwaarts gerichte zalingen.

Twee of drie hutten

Zoals gebruikelijk biedt Jeanneau verschillende indelingsopties voor het interieur. Beneden kunt u kiezen tussen twee of drie hutten, met de keuze voor een kaartentafel of een lange bank.

De versie met twee hutten biedt het grote voordeel van een zeer ruime cockpitberging, die ook van binnenuit toegankelijk is, en een grotere douchecabine die gescheiden is van het toilet.

De salon is gezellig en slim ingericht. De kussens met armsteunen bieden een comfortabele zitpositie, ook in de versie met kaartentafel. De SO 350 biedt ruim 1,85 meter stahoogte, een L-vormige kombuis aan stuurboord en een mooie centrale tafel. Het interieur is licht en luchtig, dankzij het gebruik van lichte houtsoorten en talrijke patrijspoorten die een prachtig uitzicht bieden, zowel staand als zittend.

Drie kielversies

De SO 350 is verkrijgbaar met verschillende kielopties, afhankelijk van uw vaarstijl en vaargebied. U kunt kiezen voor een standaard kiel met een diepgang van 1,95 meter, een vinkiel van 1,49 meter of een hefkiel met een variabele diepgang van 1,28 tot 2,30 meter.

Op het water

We testten de Sun Odyssey 350 in de baai van Cannes onder ideale omstandigheden: een stralende zon en een lichte bries van 5-6 knopen. Dankzij het grotere zeiloppervlak en het volledig doorgelatte grootzeil reageerde de boot snel en bereikte met slechts 6 knopen wind een snelheid van 5 knopen. Bij het overstag gaan herpakte de SO 350 zich keer op keer snel en hield een uitstekende stabiliteit, zelfs onder helling, alsof ze op rails vaart bij een hoek van 35-40° tegen de wind in. Voor ruime koersen monteerden we een gennaker op de boegspriet, wat ook voor uitstekende sensaties zorgde.

De SO 350 presteert uitstekend bij weinig wind en behoudt snelheid zonder uit het roer te lopen, dankzij haar knikspantromp en dubbele roeren. Bij hardere wind kan ze veel zeil blijven dragen zonder dat de boot uit balans raakt. Helaas viel de wind tegen het einde van de ochtend volledig weg, waardoor we gedwongen waren terug te keren naar de haven op motorkracht.

Zeileigenschappen

We spraken met Xavier Royaux, Jeanneau-dealer uit Oostende, over zijn mening over de SO 350 en vooral over haar zeileigenschappen.

Varen: Wat zijn de belangrijkste verschillen en verbeteringen van de Jeanneau Sun Odyssey 350 ten opzichte van het vorige model?

Xavier: “De rompvorm heeft meer volume aan de voorkant en een omgekeerde boeg, en de boot is 15 cm breder. Op het dek zijn de doorlopende gangboorden, een langere boegspriet met geïntegreerd ankerbeslag en een zitbank achter het stuur belangrijke toevoegingen. Hogere rugleuningen in de kuip verhogen de veiligheid. Het tuigplan is ook verbeterd: een lagere giek, meer zeiloppervlak, een vlakke dekroller voor de Performance-versie, en een zwaardere neerhouder met veer om de giek omhoog te houden. Er zijn meer tuigageopties dan voorheen, zoals een klassieke mast, rolfok, keerfok en Code 0.”

Varen: Wat zijn de voordelen van de nieuwe rompvorm?

Xavier: “De omgekeerde boeg is een gevolg van de rompvorm en is op zichzelf geen prestatiekenmerk. De verhouding tussen het volume boven en onder de waterlijn neemt toe bij moderne boten. Dit zorgt voor meer volume in de boeg en minder in de achtersteven, wat bijdraagt aan betere prestaties. Onder zeil kan de boot sneller accelereren zonder dat de stuurman het roer kwijt raakt.”

Varen: Hoe beïnvloedt de rompvorm de snelheid en het comfort onder verschillende zeilcondities?

Xavier: “Overstag gaan is eenvoudig en snel. Het roergevoel is licht, zelfs bij harde wind, dankzij de dubbele roeren en het grotere volume in de boeg. De boot blijft goed beheersbaar, zowel onder zeil als onder motor.”

Varen: Zijn er nieuwe elementen in het interieur?

Xavier: “Er zijn nieuwe houtafwerkingen, ‘grey cedar’ en teak, en twee interieurversies: één met een kaartentafel en een andere met een loungeset in plaats van de kaartentafel. Het interieur is luxer geworden, met gestoffeerde wanden, armleuningen en Corian werkbladen in de kombuis.”

Conclusie

De Sun Odyssey 350 belooft een must-have te worden voor zeilliefhebbers die comfort en prestaties zoeken. Met verbeteringen in design, lay-out en zeilvermogen is hij een waardige opvolger van zijn voorganger. Deze boot combineert elegantie, comfort en wendbaarheid en zal waarschijnlijk hoge ogen gooien op de markt dankzij zijn lichte waterverplaatsing en grote zeiloppervlak. Jeanneau heeft opnieuw een succes geboekt!


Technische specificaties
Romplengte: 9,99 meter
Totale lengte met boegspriet: 10,94 meter
Breedte: 3,59 meter
Standaard diepgang: 1,98 meter
Verplaatsing: 5.556 kg
Ballast: 1.580 kg
Zeiloppervlak: 55 m²
Materiaal: glas-polyester laminaat
Motor: Yanmar 29 pk
Architect: Marc Lombard Yacht Design
Ontwerp: Piaton Yacht Design
Fabrikant: Jeanneau
Dealer België: Marina Yachting Center Oostende – 059 32 00 28
Geteste prijs: € 238.000 inclusief btw
Basisprijs: € 161.000 inclusief btw
(Elektromotoroptie voor binnenwateren: Pod Torqeedo 6KW)

Tekst: Pierre-Yves Martens & Varen
Foto’s: Pierre-Yves Martens

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Laatste artikels