15.9 C
België
maandag, september 16, 2024

HISWA – Boot van het Jaar 2024

Op 27 augustus om 19 uur worden de namen bekendgemaakt van de diverse winnaars van de felbegeerde HISWA “Jaar”-Awards. Die worden uitgereikt aan een zeilboot, een motorboot  en een sloep of tender. We beperken ons hier tot de zeil- en motorboten. De jury is samengesteld uit specialisten van diverse media, waaronder Varen. Vooral de innovatieve kenmerken worden bekeken en een belangrijke voorwaarde is ook dat het betrokken vaartuig pas na 1 september 2023 op de markt kwam. Uit niet minder dan 15 motorboten en 8 zeilboten koos de jury telkens 3 genomineerden, die hieronder kort en in alfabetische volgorde worden bekeken. De resultaten van de vaartesten op 24 en 25 augustus in Lelystad komen in een volgende editie van Varen aan bod. 

Motorjachten

Marex 440 Gourmet Cruiser – Snelle familieboot

Met zijn uitgebreide keuken en een bar-module met sofa of stoelen heeft de Gourmet zijn naam niet gestolen. De watertank van 780 liter laat kok en bemanning een heel eind ver komen, ook letterlijk, want de 2 dieseltanks bevatten elk niet minder dan 595 liter. Zijdeuren in de opbouw geven totale bewegingsvrijheid. Een grote zitbank naast de stuurman laat ook de rest van de familie meegenieten. Er bestaat ook nog een Scandinavia-versie, maar voor uitgebreide familie-uitstapjes lijkt de Gourmet meer geschikt. (LOA 13m70, BOA 4m27, D 1m00)

Northman 1050 Trawler Electric – Opvallende verschijning

Een echt bruikbare flybridge domineert het uitzicht en biedt hoog stuurgenot. Maar ook de rest van de boot heeft tal van slimme elementen die vaak al langer bestaan maar die hier mooi samengebracht zijn: de zijkanten van de kuip zijn uitklapbaar, idem voor het achterplatform met tafel en zitbank, makkelijke instap opzij via klapdeurtjes aan weerskanten en optimaal gebruik van de toch wel beperkte bootlengte. Er zijn diverse motoruitvoeringen, met een zeker te overwegen elektrische variant. (LOA 9m80, BOA 3m40, D 0m85)

Virtue V10 – Combinatie van kwaliteit en prestaties

De milieuvriendelijke koolstofarme productie wordt doorgetrokken in de manier waarop uitstekende vaarprestaties worden neergezet. Het Petestep-onderwaterschip speelt daarbij een belangrijke rol: de spray wordt naar achter geleid wat de waterweerstand met 10 tot 30 % verlaagt en het acceleratievermogen tot 50 % kan verhogen. Daarbij mooi meegenomen: de boot vaart zachter en vooral ook zuiniger. De uitrusting is vrij volledig met o.a. een boegschroef en een opvallende helemaal openplooibare “space”-kuip. (LOA 9m95, BOA 3m10)

Zeilboten

Arcona 50 – Kleine bemanning, groot vaargebied

Het duo Jeppesen (inderdaad díe) – Pons heeft met deze luxe 50-voeter specifiek een performance cruiser voor een groot vaargebied met een kleine bemanning getekend. De zeilprestaties zijn met die stamboom bijna vanzelfsprekend, de cruisereigenschappen worden o.a. gerealiseerd door een keerfok en een optioneel verkrijgbare binnenste voorstag voor het ruigere werk. De kuip is ruim, heeft twee tafels die ook houvast bieden onder helling. Onderdeks zijn diverse indelingsmogelijkheden voorzien. Waterdichte schotten zijn een geruststelling op groter water. (LOA 14m99, BOA 4m60, grootzeil 86 m2, keerfok 56 m2, 13.900 kg) 

Bénéteau Oceanis 37.1 Electricy – Harmonische erfenis

Hier komen alle goede dingen van de vorige Oceanis-generaties samen, wat een goede handelbaarheid met een gereduceerde bemanning moet opleveren. De romp heeft een lange knik tot helemaal vooraan met meer stabiliteit, stijfheid van de constructie en meer bruikbaar volume binnenin als gevolg. Verder spreken we niet meer over een teakdek, maar wordt die houtsoort vervangen door Iroko. Er zijn 2 versies: comfort en sport. De termen spreken voor zich. De aandrijving kan nu ook elektrisch via een pod: op grotere meren met milieubeperkingen kan dit zeker zinvol zijn.  (LOA 11m93, BOA 3m92, 6900 kg)

X-Yachts XC47 – Ook kleine bemanning, ook groot vaargebied

De basisidee is dezelfde als bij de Arcona 50: het maken van comfortabele grote reizen met beperkte bemanning. Bij de XC47 wordt dat hier direct duidelijk zichtbaar gemaakt door o.a. een verhoogde kajuitopbouw (semi deck-saloon) die meer ruimte, licht en niveauverschillen mogelijk maakt. Alle zeilgerelateerde elementen gaan naar de stuurman met bijvoorbeeld twee maal twee lieren. De kuip is dieper en afgesloten. Er is vrij veel bergruimte en de bijboot hangt aan speciale davits die het tewaterlaten vergemakkelijken. (LOA 14m37, BOA 4m60, grootzeil 86 m2, keerfok 56 m2)

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Laatste artikels