17.9 C
België
zondag, september 8, 2024

Axopar 29 Cross Cabin

Verrassende Axopar

Tijdens Boot Düsseldorf 2024 mocht het publiek voor het eerst kennismaken met de Axopar 29 Cross Cabin, maar VAREN had twee maanden eerder al het genoegen het prototype te mogen proefvaren in een vrieskoud Finland.

Zelfs voor doorgewinterde Finnen zijn de testomstandigheden behoorlijk uitdagend in de deels met ijs bedekte wateren rond Wasa. Want waar je tijdens het relatief korte vaarseizoen al op je hoede moet zijn voor al dan niet zichtbare rotspartijen, de aanwezigheid van een hier en daar dikke ijsvloer maakt het er niet gemakkelijker op. Maar dankzij de lokale gidsen kunnen wij veilig en wel kennismaken met de fonkelnieuwe Axopar 29 Cross Cabin. Het eerste dat ons opvalt is het grotere volume in de boeg; het doet de 29 CC forser ogen, maar heeft ook praktische voordelen. Meer volume voorin bekent droger varen én meer beschikbare binnenruimte in de boegsectie. Uiteraard komt het Axopar DNA terug in de daklijn en de negatieve vooruit. Het valt ons ook op dat de boorden bij de spiegel verder doorlopen; deze ingreep komt ten goede aan de lijnen van de romp en zorgt er ook voor dat de bakskisten in de kuip behoorlijk aan volume hebben gewonnen. Terug naar de boegsectie, waar de zeerailing in vergelijking met de Axopar 28 iets afloopt. Het is echter nog niet zeker of deze wijziging de productie haalt. Dit geldt overigens wel voor de behoorlijk gewijzigde indeling van de boegsectie, die nu dus zichtbaar breder is geworden. De banken van de U-zit zijn dieper geworden (dus comfortabeler) en op de zeerailing zien we rugkussens. Je kunt hier zo maar met acht personen een drankje doen, want er zijn bekerhouders in overvloed. De verschuifbare tafel is een goede vondst en waarmee je zelfs een voorwaarts gerichte loungebank kunt creëren á la Axopar 37/45. In standaardpositie en met vulkussens beschik je over een riant zonnebed.

‘Multi Cabin’
Onder de banken is bergruimte beschikbaar: aan stuurboord d.m.v. een opening waardoor je zonder extra handelingen de fenders en lijnen direct onder handbereik hebt. De bakskist aan bakboord heeft een deksel, maar Axopar heeft de sluiting hiervan aanmerkelijk verbeterd. Chapeau! Ook de ankerkluis profiteerde van het eerdergenoemde grotere volume in de boeg. Hoewel besneeuwd openen wij toch voorzichtig de ‘Multi Cabin’ waarin een 2-persoonsbed van 1,90 meter lengte is opgenomen. Akkoord, om hiervan gebruik te maken moet je over een redelijk soepel lijf beschikken, maar het is een fijn idee dat er onder een kussen een scharnierend trapje aanwezig is om de in- en uitstap gemakkelijker te maken. Achter een paneeltje ontdekken we een weliswaar bescheiden wasbakje en ook een aan het oog onttrokken toilet ontbreekt niet. Kortom: van alle gemakken voorzien inclusief de broodnodige ventilatie en een grote spiegel doet zijn ruimtelijke werk. Uiteraard is dit vertrek ook bij uitstek geschikt als bergruimte. De sneeuwval neemt weer toe en wij spoeden ons over het brede gangboord naar de kuip. Eerder zagen we al dat de Axopar 29 Cross Cabin een grotere radarmast heeft die verdacht veel lijkt op die van de Axopar 37. Het smoelt volwassener en mag wat ons betreft blijven! Ons prototype is uitgerust met de optionele ‘Sun Lounge’, een voorziening waarop je optimaal en zonder vaarwind van de zon kunt genieten. Ook hier weer des Axopar’s ruim voldoende bekerhouders. Eronder bevindt zich een fors bemeten achterkajuit waar zelfs personen van twee meter lengte gestrekt in kunnen slapen omdat er geen niveauverschil is. De breedte van 1,50 meter mag er overigens ook zijn. Laten we niet vergeten te melden dat de achterkajuit ook van binnenuit is te bereiken; een kwestie van de achterbank opklappen en klaar.

C-stijl
De al eerder genoemde bakskisten zijn inderdaad veel groter geworden; je kunt er met gemak drie tot vier fenders in kwijt. In de bakskist aan bakboord is een handdouche onder de klep opgenomen die kan putten uit een (weliswaar optionele) watertank met een capaciteit van 40 liter, die in onze ogen tot de standaarduitrusting zou moeten behoren. Pas nu valt het fraaie, indirect verlichte, Axopar logo op de Sun Lounge ons op. Verder is de achtersectie goeddeels identiek aan die van de Axopar 28. Het is dik onder nul en het stuurhuis lonkt, dus stappen we snel naar binnen. Amai, de beide schuifdeuren lijken een stuk breder dan die van de 28, hetgeen wordt bevestigd door de werf. Bovendien zijn er nu ook handige opbergvakken in opgenomen. Een goede zet! Met dashboard is ‘lean’ en met twee grote, vlak ingebouwde Simrad aanraakschermen een lust voor het oog. Dankzij de negatieve stand van de voorruit zul je zelfs bij felle zon niet snel worden verblind en onder minder gunstige omstandigheden zorgen grote uitblaasroosters voor een condensvrije ruit. En over ruiten gesproken, de ontwerpers zijn er in geslaagd om de bekende C-stijl veilig en wel weg te laten, zodat het zicht rondom vrijwel onbeperkt is. Wij schrijven bewust ‘veilig’ want tijdens de testvaarten werd de Axopar 29 CC bepaald niet ontzien, waarbij werkelijk geen kraakje te horen was. Evenals in alle andere modellen is de stuurpositie met twee individueel verstelbare zetels simpelweg goed en ook tijdens de pre-planeerfase heb je zittend voldoende zicht over de boeg. Dankzij de standaard aanwezige flip-up kussens houd je het ook staand sturen lang uit, in welke positie ook het verstelbare stuurwiel zijn diensten bewijst. Minstens zo prettig is de voetensteun die niet alleen voor kleinere, maar ook voor lange personen comfort verhogend is.

De praktijk
De positie van de afstandsbediening is prima, maar vooral op hoge snelheid in dito zeegang missen we een steun voor de elleboog, een voorziening die door de brede schuifdeur overigens ook niet mogelijk is. Verder absoluut niets te klagen en zeker niet over de stahoogte onder het stoffen schuifdak; met 1,89 meter lengte op dik gezoolde winterlaarzen best een compliment waard. Geen centimeter is onbenut gebleven, want ook de ruimte onder de stuurstoelen is gebruikt om een koelvak respectievelijk wasbak met kraan in onder te brengen. Na de uitgebreide verkenning is het de hoogste tijd om te gaan varen. We zijn met vier kerels aan boord, waaronder de Axopar captain die het vaargebied gelukkig op zijn duimpje kent. Toch volgen wij ter voorkoming van een te harde confrontatie met het ijs of nauwelijks zichtbare rotsen trouw de voor ons varende boot. Sommige delen zijn gelukkig redelijk ijsvrij en kan het gas er even op. Onze boot is uitgerust met twee keer 200 pk Mercury outboards, welke configuratie qua vermogen tevens het maximaal toegestane vermogen aan de spiegel vertegenwoordigt. Wij vallen niet graag in herhaling, maar de Axopar 29 Cross Cabin vaart zoals alle andere Axopar’s: onberispelijk. Geen moment bekruipt ons een ‘unheimisch’ gevoel en bovendien reageert deze boot ongekend prettig op het roer. Toegegeven, de zee is zo vlak als wat, maar zelfs tijdens snel genomen scherpe bochten over onze eigen hekgolven komt er geen spatje water over. Het zou ons niet verbazen als dit mede is te danken aan het grotere volume in de boeg. Overigens is het opvallend dat ondanks een buitentemperatuur van ruim onder het vriespunt plus de aanwezigheid van vier dampende volwassenen, het grote raamoppervlak nagenoeg vrij blijft van condens. De capaciteit van de heteluchtverwarming is overduidelijk ruim bemeten. De winterse condities maken het helaas niet mogelijk om de gebruikelijk toeren-, snelheid- en verbruiksmetingen te doen. Wellicht komt er nog een herkansing zodra Kempers Watersport de door haar reeds veel eerder bestelde Axopar 29 Cross Cabin in ontvangst mag nemen. Niettemin klokken wij een GPS gemeten topsnelheid van 85 kilometers per uur.

Conclusie
Het is verrassend hoe Axopar er telkens weer in slaagt om een reeds goed presterend product op punten aan te scherpen. De Axopar 29 Cross Cabin vormt hierop geen uitzondering. Het ontwerp concept staat als een huis en het is dan ook niet verwonderlijk dat inmiddels meerdere aanbieders in het kader van ‘Beter goed gestolen dan slecht bedacht’ geloven in de ontwerpfilosofie. Onze ervaringen zijn gebaseerd op een prototype en het kan dus heel goed zijn dat het productiemodel op punten afwijkt. Maar dan nog is en blijft dit een ideale en degelijk gebouwde familieboot, die geschikt is om met de (klein)kinderen vakantie te vieren. Ook sportvissers zullen deze boot weten te waarderen. En de vaareigenschappen zijn van dien aard dat een beetje ervaren stuurman of -vrouw deze bijna 10-meter lange boot met gemak alleen kan varen. En reken maar dat toekomstige tweede eigenaren er straks voor in de rij staan.

Specificaties
Lengte over alles: 9,40 meter (incl. zwemplatform)
Breedte: 2,98 meter
Diepgang: 0,90 meter
Doorvaarthoogte: circa 2,20 meter
Topsnelheid: 85 km/h
Waterverplaatsing: 2.800 kg
Aantal slaapplaatsen: 2+2
Brandstoftank: 400 liter
Verswatertank: 40 liter (optioneel)
Vuilwatertank: 40 liter (optioneel)
Motorisering: 300 – 400 pk. (Testboot: 2 x 200 pk)
CE Categorie: B
Prijs: Vanaf 72.842 euro incl. btw excl. motoren, transport en vaarklaar maken.
Werf: Axopar OY
Dealer Benelux: Kempers Watersport
Website: www.kemperswatersport.nl

Vorige artikel
Volgende artikel

Blijf verbonden

3,345FansLike
0FollowersFollow
0SubscribersSubscribe
- Advertisement -spot_img

Laatste artikels